Třebíč: Třebíč na kole - optimalizace cyklotras i městský cyklookruh
Cílem projektu „Optimalizace sítě cyklotras, městský cyklookruh a integrační opatření pro cyklisty v Třebíči“ bylo udělat město pro cyklisty bezpečnější, příjemnější a podpořit využití kola pro mnohem více lidí. Vznikl nový MĚSTSKÝ CYKLOOKRUH, který propojuje přírodně atraktivní území s dalšími zajímavostmi, řada opatření nově přímo v ulicích. Díky nim je možné se na kole dostat bezpečněji do školy i do zaměstnání, za zábavou, kulturou, sportem, nebo do obchodu pro menší každodenní nákupy.
Základní informace
Název obce/města/regionu: | Třebíč |
---|---|
Kontakt: | Mgr. Ivana Cahová |
Organizace: | Město Třebíč |
E-mail: | ivana.cahova@trebic.cz |
Telefon: | 568896240 |
Téma: | Plánování a systémová dopravní řešení v místě a regionu, vč. systému parkování Pěší a cyklistická doprava (vč. dalších typů nemotorové dopravy) |
Popis a výstupy |
|
Co bylo cílem? Co byly hlavní výstupy? Jaký byl průběh / kroky realizace? | Cílem projektu „Optimalizace sítě cyklotras, městský cyklookruh a integrační opatření pro cyklisty v Třebíči“ bylo udělat město pro cyklisty bezpečnější, příjemnější a podpořit využití kola pro mnohem více lidí. Vedle úprav současných značených cyklotras Klubu českých turistů a vytvoření nového MĚSTSKÉHO CYKLOOKRUHU, který propojuje přírodně atraktivní území s dalšími zajímavostmi, vznikly nově i opatření přímo v ulicích. Díky nim je možné se na kole dostat bezpečněji do školy i do zaměstnání, za zábavou, kulturou, sportem, nebo do obchodu pro menší každodenní nákupy. Současně tato opatření navazují i na zmíněné cyklotrasy a cyklookruh, aby je každý mohl využít pro své individuální potřeby. Navrhované řešení zásadním způsobem mění přístup ke všem skupinám uživatelů jízdních kol v Třebíči z hlediska dopravy, rekreace a turistiky, aniž by současně docházelo k zásadním změnám v přerozdělování prostoru pro dopravu jinou. Jedná se pouze o úpravy v podobě opatření nestavebního charakteru - dopravní značení a zařízení. Smyslem řešení je nabídnout taková opatření, aby byli obyvatelé i návštěvníci dostatečně motivováni pro častější využití jízdního kola.Pro samotné cyklisty se zlepšuje orientace v prostoru nejen z hlediska cílů a směrů jízdy (směrové značení, tj. kudy projíždět městem a jeho okolím), ale nově se zdůrazňuje i orientace přímo v dopravním prostoru. Dopravní značení se umisťuje z hlediska bezpečnosti provozu (být informován, vidět, předvídat a orientovat se).Pro ostatní uživatele, zejména řidiče motorových vozidel, to znamená vyšší viditelnost cyklistů v prostoru, tj. zvýraznění jejich potenciální trajektorie pohybu (být viděn / předvídat, kde se může cyklista objevit).Cyklistická opatření jsou vzájemně propojená a dávají při průjezdu územím díky své kontinuitě smysl jako celek. |
---|---|
Navazuje Váše aktivita/projekt na nějaký politicko-strategický dokument? | Generel Cyklodopravy |
Vznikly konkrétní dokumenty (publikace, videozáznamy, metodiky.. )? |
Projektová dokumentace: „Optimalizace sítě cyklotras, městský cyklookruh a integrační opatření pro cyklisty v Třebíči“ |
Začátek aktivity: | 01.07.2021 |
Konec aktivity: | 01.09.2022 |
Rozpočet |
|
Jaké byly finanční náklady na realizaci aktivity? | [tis. Kč] 4 787 |
Jak byla aktivita financována? | Město Třebíč: 3 753 164,70 Kč SFDI: 383 946,-- Kč Kraj Vysočina: 650 000,-- Kč |
Doporučení a inspirace |
|
Jaká doporučení/rady lze z realizace Vašich aktivit vyvodit a poskytnout ostatním obcím/městům s podobným záměrem? | Důkladná příprava projektové dokumentace, hodně trpělivosti při projednání se všemi dotčenými orgány, intenzivní komunikace s veřejností. |
Rizika, překážky a pozitivní okamžiky v procesu realizace |
|
Jaké byly silné stránky Vaší aktivity/projektu při jeho realizaci? | Město pro cyklisty bezpečnější, příjemnější a podpora využití kola pro mnohem více lidí. |
Jaké byly slabé stránky Vaší aktivity/projektu při jeho realizaci? | Neznalost řidičů nového dopravního značení pro cyklisty ve městě. |
Setkali jste se při realizaci aktivit/projektu s událostí, která je/ho zásadně ovlivnila? | Odvaha vedení města realizovat takto rozsáhlý projekt v rámci celého území byla oceněna Cenou Víta Brandy - zvláštní cena za opatření pro cyklisty. Rozsáhlost projektu a vzájemná provázanost jednotlivých opatření byla důvodem pro přidělení finančního příspěvku 650 000,-- Kč z Kraje Vysočina. |
Monitorování a evaluace |
|
Byl nějakým způsobem měřen a vyhodnocen dopad realizované aktivity/projektu? | Pouze hodnocení v rámci města: zvýšený počet uživatelů jízdních kol a jejich žádosti o rozšíření opatření i na další místa v rámci města. |
Plánujete aktivitu/projekt dále rozvíjet/udržovat? | Vytvořeny podmínky pro další projekty udržitelné mobility (sdílená kola), stavební řešení některých nepříznivých míst, při projektování nových dopravních staveb zohlednění provozu cyklistů |
Média, propagace |
|
Jakým způsobem probíhala komunikace s médii a jaké byly mediální výstupy? | Vytvoření informačního a edukativního webu; informace na webu města a sociálních sítích města; v Třebíčském zpravodaji. |
Aktéři |
|
Název: | KASKA s.r.o. |
IČO nebo jiný registrační údaj: | 26080966 |
Adresa: | Prostřední 3, 370 04 České Budějovice |
Další aktéři |
|
Název: | Syrový - dopravní ateliér, s.r.o. |
Adresa: | Bruselská 266/14, 120 00 Praha 2 |
Název: | Kraj Vysočina |
IČO nebo jiný registrační údaj: | 70890749 |
Adresa: | Žižkova 57, 587 33 Jihlava |
Název: | Státní fond dopravní infrastruktury |
IČO nebo jiný registrační údaj: | 70856508 |
Adresa: | Sokolovská 1955/278, 190 00 Praha 9 |