Valašské Meziříčí: Dětské slyšení
Dětské slyšení je pro město osvědčeným způsobem, jak pravidelně diskutovat s mladými o jejich názorech na rozvoj místa, kde žijí. Současně se jedná o skvělý způsob aktivní spolupráce města se školními parlamenty.
Základní informace
Název obce/města/regionu: | Valašské Meziříčí |
---|---|
Příjmení, jméno: | Střítezská Alena |
Organizace: | Město Valašské Meziříčí |
E-mail: | stritezska@muvalmez.cz |
Telefon: | 602 579 815 |
Téma: | Komunikace mezi veřejnou správou, občany a dalšími subjekty, participace |
Popis a výstupy |
|
Co bylo cílem? Co byly hlavní výstupy? Jaký byl průběh / kroky realizace? | Cílem Dětského slyšení je dát příležitost mladé generaci zastoupené žáky školních parlamentů ZŠ, aby si budovala vztah ke svému městu, zajímala se o veřejné dění a naučila se ho ovlivňovat. Dětské slyšení realizuje ve spolupráci s vedením města Středisko volného času Domeček, p.o. již více než 30 let. Akce probíhá pravidelně v dubnu a tematicky bývá propojená s Dnem Země. Žáci se na Dětské slyšení připravují předem ve svých školních parlamentech, formulují dotazy a připravují se na diskuzi s vedením města a experty na různá témata. Hlavní téma akce je většinou environmentálně zaměřené, ale děti mohou se zástupci města diskutovat i na jakékoli další rozvojové téma. Průběh akce: 1) žákům se představí vedení města a hosté z řad expertů (vedoucí odboru MěÚ za životní prostředí a odbor komunálních služeb, ředitel městské policie, zástupce technických služeb za odpadové hospodářství, lektor tématu Dne Země a další hosté), mluvčí školního parlamentu představí svůj tým. Žáci jsou seznámeni s programem Zdravé město a možnostmi jejich zapojení do rozvoje města a společného plánování, 2) proběhne přednáška na environmentální téma, které je společné se Dnem Země - v roce 2022 to byl Zero Waste, 3) následuje diskuze, kdy žáci pokládají dotazy a ptají se na všechno, co je zajímá v různých oblastech rozvoje města (životní prostředí, školství, kultura, sport, investice apod.). Z diskuze se pořizuje zápis. Žáci se učí veřejně diskutovat, formulovat myšlenky, rozvíjet svoje občanství, zajímat se o svoje město, poznávat svoji roli v jeho rozvoji a přijímat za ni odpovědnost - učí se chápat, že mohou budoucnost města sami ovlivňovat. Dětského slyšení se účastní přibližné stovka žáků z pěti základních škol, většinou jde o žáky osmých a devátých tříd." |
---|---|
Vznikly konkrétní dokumenty (publikace, videozáznamy, metodiky.. )? | videozáznamy pořízení Regionální TV, viz odkazy níže |
Příloha | Foto 1 PNG (1,11 MB) Foto 2 PNG (1,24 MB) Foto 3 PNG (1,35 MB) |
Detailní rozpis: | bez nákladů |
Doporučení a inspirace |
|
Jaká doporučení/rady lze z realizace Vašich aktivit vyvodit a poskytnout ostatním obcím/městům s podobným záměrem? | <p>Je třeba podporovat fungování školních parlamentů a motivovat žáky ke společné debatě. Základem je dobrá komunikace s vedením škol. Každá škola by měla mít odpovědného pedagoga, proškoleného ve vedení žákovského parlamentu. Lze se účastnit celostátních akcí školních parlamentů. Organizace Dětského slyšení je skvělou příležitostí k propojení školních parlamentů jednotlivých škol a sdílení zkušeností.</p> |
Rizika, překážky a pozitivní okamžiky v procesu realizace |
|
Jaké byly silné stránky Vaší aktivity/projektu při jeho realizaci? | Aktivita je nenákladová, přínosem je výchova dětí k občanské odpovědnosti a podpora jejich vztahu k městu, ve kterém žijí - nejde o „politiku“, ale o podporu občanství – demokratického občanství. Děti dokáží být upřímné, kreativní a mají dobré nápady, ze kterých se dá čerpat. Dokáží přesně popsat, jak si představují svoje město, co jim ve městě vadí nebo chybí, nebo naopak, co se jím líbí a v čem je dobré pokračovat. |
Setkali jste se při realizaci aktivit/projektu s událostí, která je/ho zásadně ovlivnila? | Činnost školních parlamentů negativně ovlivnil výpadek spojený s covidovou epidemií - školní parlamenty se však znovu oživují. |
Monitorování a evaluace |
|
Plánujete aktivitu/projekt dále rozvíjet/udržovat? | ano |
Média, propagace |
|
Jakým způsobem probíhala komunikace s médii a jaké byly mediální výstupy? | Pravidelně vznikají tiskové zprávy, zprávy v městském zpravodaji a televizní reportáže odvysílané v Regionální TV. |
Příloha: | |
Aktéři |
|
Název: | Středisko volného času Domeček Valašské Meziříčí, p.o. |
IČO nebo jiný registrační údaj: | IČO: 75046440 |
Adresa: | Zd. Fibicha 287, Valašské Meziříčí |
Web: | https://domecekvalmez.cz/ |
Další aktéři |
|
Název: | Město Valašské Meziříčí |
IČO nebo jiný registrační údaj: | 00304387 |
Adresa: | Náměstí 7/5, Valašské Meziříčí |
Web: | https://www.valasskemezirici.cz/index.asp |
Název: | TS Valašské Meziříčí s.r.o. |
IČO nebo jiný registrační údaj: | 26814463 |
Adresa: | M. Alše 833, Valašské Meziříčí |
Web: | http://www.mariuspedersen.cz |