Prachatice: Klimatická škola pro udržitelný život
Projekt "Klimatické školy pro udržitelný život" se zabývá zlepšením prostředí obce s ohledem na klimatické změny. Do projektu jsou zapojeni žáci Montessori ZŠ Prachatice, Národní. Žáci prochází labyrintem, ve kterém se seznamují se svým okolím, se sebou samými, se silnými a slabými stránkami života v obci, s pilíři udržitelného rozvoje a navrhují projekty, které by bylo možno v obci realizovat. Součástí je setkání a diskuze s různými zájmovými skupinami a zástupci města. Závěrem bude realizovaný projekt, jeho propagace a promýšlení dalších možností
Základní informace
Název obce/města/regionu: | Prachatice |
---|---|
Příjmení, jméno: | Kozlová Dagmar |
Organizace: | ZŠ Prachatice, Národní 1018 |
E-mail: | kozlova@seznam.cz |
Telefon: | 728730762 |
Téma: | Výchova a osvěta k UR a globálním tématům |
Popis a výstupy |
|
Čeho se podařilo v rámci Vašich aktivit/projektů dosáhnout? | V rámci aktivit školy děti navrhly, co by chtěly v Prachaticích změnit, tak aby přispěly ke zmenšení dopadů klimatických změn. Po schůzce se seniorkami, které jim mj. řekly, jak vypadalo místo, kde dnes stojí škola, a se zástupci města, své návrhy znovu vyhodnotily a vybraly několik projektů. například budou po Prachaticích rozmístěna pítka pro ptáky. Pítka vyrobí v chráněné dílně STROOM Dub a budou rozmístěna ve školních a školkových zahradách, v zahradách středních škol, v zahradě DDM, v zahradě hospice a Alzheimer centra, ve farních zahradách a v zahradách domovů pro seniory. Všechny tyto instituce děti oslovily, reakce byly vždy kladné. Dále proběhnou jednání s firmou, která vyhraje v letošním roce kosení travních porostů v Prachaticích. Děti se pokusí domluvit na omezení sečení trávníků. Před školou budou rovněž vysety porosty tzv. letní louky, které se také nesečou. Děti jednaly se zástupci iniciativy "Dolej si" a pracují na oslovování podniků v Prachaticích a okolí, které by mohly mít o iniciativu zájem. Během jednání se zástupci města bylo dohodnuto, že iniciativa bude realizována i v městských veřejně přístupných budovách. Děti se dále snaží zjistit, kde byly v Prachaticích studánky, chystají se pustit do obnovy alespoň některých z nich. |
---|---|
Co bylo cílem? Co byly hlavní výstupy? Jaký byl průběh / kroky realizace? | Ze strany dětí navrhnout konkrétní projekty pro Prachatice, které reagují na téma změn klimatu. |
Vznikly konkrétní dokumenty (publikace, videozáznamy, metodiky.. )? | Během prezenční výuky jsme pořizovali fotografie, během distanční výuky pouze screen shot obrazovky, viz. příloha. |
Začátek aktivity: | 01.09.2020 |
Příloha | Foto 2: žáci při diskuzi se seniorkami JPG (159 kB) Foto 5: on-line diskuze se zástupci města JPG (115 kB) |
Rozpočet |
|
Jaké byly finanční náklady na realizaci aktivity? | [tis. Kč] 10 |
Jak byla aktivita financována? | Aktivita je financována v rámci projektu DAMOKLES |
Doporučení a inspirace |
|
Jaká doporučení/rady lze z realizace Vašich aktivit vyvodit a poskytnout ostatním obcím/městům s podobným záměrem? | Pokud jsou děti motivovány, projevují velký zájem o to, co se v obci děje, mají potřebu se k projektům a k životu v obci vyjadřovat. Nebojí se diskuze a mají mnoho nápadů, které dokáží dotáhnout do konce. Není třeba jim nic podsouvat, dokáží vymyslet a zrealizovat mnohé. Využívali jsme a využíváme metodiku Školy pro udržitelný život. |
Rizika, překážky a pozitivní okamžiky v procesu realizace |
|
Setkali jste se při realizaci aktivit/projektu s událostí, která je/ho zásadně ovlivnila? | Pokud pominu dobu distanční výuky, není nic, co by realizaci ovlivnilo. Na druhou stranu je třeba uvést, že ani distanční výuka nás nezastavila a vše je při troše dobré vůle možné převést do on-line prostředí, byť to samozřejmě ani zdaleka není ideální. Velkým překvapením, myslím, že pro všechny bylo, že po diskuzi se zástupci města došlo k realizaci zcela nového projektu, který děti neměly ve svém zásobníku. |
Monitorování a evaluace |
|
Byl nějakým způsobem měřen a vyhodnocen dopad realizované aktivity/projektu? | Projekt je zatím ve fázi přípravy a počátků realizace. Už teď je ale jasné, že dopadem, nevím, jestli měřitelným, je zvýšení zájmu dětí o život v obci, propojení dětí a seniorů, a do budoucna zlepšení kvality života v obci s ohledem na dopady na životní prostředí. |
K jakým zjištěním jste při evaluaci aktivity/projektu došli? | Ještě nedokážeme zcela posoudit |
Plánujete aktivitu/projekt dále rozvíjet/udržovat? | Určitě plánujeme v projektu pokračovat. Možná už se ho budou účastnit jiné děti, ale nápadů je mnoho a věřím, že s novými dětmi přijdou i nové projekty. |
Média, propagace |
|
Jakým způsobem probíhala komunikace s médii a jaké byly mediální výstupy? | Projekt je zatím medializován pouze na našich webových stránkách, formou týdenních zpráv třídy Osmáků, např.: https://www.narodka.cz/informace-osmaci.html?a=5220-velky-snem Až dojde k rozvolnění opatření a konečné fázi realizace, medializovat samozřejmě budeme. |
Další poznámky |
|
Další poznámky | Z našeho pohledu je určitě důležité věřit ve schopnosti dítěte, nic zbytečně neorganizovat a nechat děti projevit svůj názor. Důležité bylo jít do projektu bez vlastní myšlenky na projekt a to se jednoznačně vyplatilo. Děti vše vymyslely samy, s drobnou dopomocí i samy realizují. |
Aktéři |
|
Název: | ZŠ Prachatice, Národní 1018 |
IČO nebo jiný registrační údaj: | 00583278 |
Adresa: | Národní 1018, 38301 Prachatice |
Web: | http://www.narodka.cz |