Hodonín: Terénní sociální práce s osobami bez přístřeší
Projekt zaměřený na terénní sociální práci s osobami bez přístřeší ve městě Hodoníně a jeho ORP byl uveden do praxe z důvodu potřeby řešit přímo v terénu problematiku osob bez přístřeší.
Byli přijati dva terénní sociální pracovníci, kteří na svých pracovních pozicích zůstali od počátku až do konce projektu (2 roky). Za tuto dobu navázali spolupráci s cca 110 klienty z cílové skupiny osob bez přístřeší a osob v nepříznivé sociální situaci. S klienty byli v kontaktu minimálně 2x týdně. Jejich náplní práce byla pomoc při jednání s úřady (ÚP, OSSZ), organizacemi (služby Oblastní charity Hodonín, Práh jižní Morava), lékařskými službami (praktičtí lékaři, nemocnice, léčebny), provozovateli ubytoven. Při veškerých jednáních klientů s výše uvedenými subjekty byli terénní sociální pracovníci přítomni.
Byli přijati dva terénní sociální pracovníci, kteří na svých pracovních pozicích zůstali od počátku až do konce projektu (2 roky). Za tuto dobu navázali spolupráci s cca 110 klienty z cílové skupiny osob bez přístřeší a osob v nepříznivé sociální situaci. S klienty byli v kontaktu minimálně 2x týdně. Jejich náplní práce byla pomoc při jednání s úřady (ÚP, OSSZ), organizacemi (služby Oblastní charity Hodonín, Práh jižní Morava), lékařskými službami (praktičtí lékaři, nemocnice, léčebny), provozovateli ubytoven. Při veškerých jednáních klientů s výše uvedenými subjekty byli terénní sociální pracovníci přítomni.
Basic information
Name of the city/town/region: | Hodonín |
---|---|
Surname, firstname: | Klepáčová Michaela |
Organization: | Město Hodonín |
E-mail: | klepacova.michaela@muhodonin.cz |
Phone: | 518,316,458 |
Subject: | Sociální služby, podpora a pomoc; řešení nezaměstnanosti a chudoby |
Description and outputs |
|
Čeho se podařilo v rámci Vašich aktivit/projektů dosáhnout? | Výsledkem projektu byl monitoring osob bez přístřeší, zavedení terénní sociální práce a posílení sociální práce jako takové. Podařilo se také propojit sociální práci Městského úřadu, odboru sociálních věcí a školství a ambulantních sociálních služeb vytvořením pracovní skupiny sociálních pracovníků z těchto služeb. Sociální pomoc klientovi tak byla zefektivněna. Po skončení projektu zůstala pracovní místa terénních sociálních pracovníků zachována. |
---|---|
Were the implemented activities documented? | ANO Fotografie |
Start of activity: | 01.03.2017 |
Attachment | Hodonínské listy - březen 2017 PDF (202 kB) Hodonínské listy - prosinec 2018 PDF (419 kB) Zpravodaj SP č. 1 PDF (168 kB) Zpravodaj SP č. 3 PDF (173 kB) Zpravodaj SP č. 5 PDF (221 kB) |
Budget |
|
What were the financial costs of carrying out the activity? | [tis. Kč] 3709 |
How was the activity funded? | Projekt EU, 85 % EU, 10% národní zdroje, 5% vlastní zdroje |
Recommendations and inspiration |
|
What recommendations / advice can be deduced from the implementation of your activities and provided to other municipalities with a similar intention? | Jako nejdůležitější přínos projektu a práce do budoucna vidíme úzkou spolupráci mezi jednotlivými subjekty, které s těmito cílovými skupinami pracují (služby denních center, nocleháren, kontaktních center pro drogově závislé, SAS, OSPOD, Práh, lékařské služby, nemocnice, léčebny, pobytové služby) a především spolupráci s Úřadem práce oddělením zaměstnanosti a oddělením dávek hmotné nouze. Je jednoduché tyto klienty vyřadit z evidence ÚP, ale následně je práce s nimi velmi obtížná, když 6 měsíců nemají nárok na žádné finance a díky tomu ani na bydlení. Je potřeba pochopit životní styl osob bez přístřeší. Jejich schopnosti a kompetence jsou velmi omezené, zdravotní stav špatný, orientace časem bývá mnohdy upozaděná z důvodu toho, že nevlastní hodinky, kalendáře a každý den je pro ně stejný. Jedině díky spolupráci mezi aktéry sociální práce a státními subjekty je možné tyto osoby udržet na hranici životní úrovně a dále s nimi pracovat na zlepšení jejich sociální situace. Také získaná důvěra mezi klientem a sociálním pracovníkem je velmi důležitá. Jakmile klient pocítí, že pracovník o něj má zájem, je ochotný spolupracovat na své životní situaci. |
Risk, obstacles and positive moments in the implementation process |
|
During the implementation of the activities / project, did you encounter an event that fundamentally affected the implementation? | Rizikem při práci s cílovou skupinou osoby bez přístřeší a osoby v nepříznivé sociální situaci je především nadměrné požívání alkoholu a omamných látek u klientů a následná nedochvilnost při plánovaných schůzkách (především Úřad práce) a následky z toho vyplývající, např. vyřazení z evidence Úřadu práce, udejmutí dávek hmotné nouze a ztráta bydlení. Během realizace projektu se o práci terénních sociálních pracovníků intenzivně zajímalo vedení města, resp. místostarosta, který byl několikrát účasten sociální práce přímo v terénu s terénními sociálními pracovníky. Ukázalo se také, že díky sociální práci v terénu je nutností spolupracovat téměř se všemi odbory Městského úřadu (stavební, matrika, vyřizování dokladů, odpady, bytová správa).Dalším rizikem, které se ukázalo až po skončení projektu, je obtížné hledání motivace pro klienty. Po nalezení bydlení a získání financí je téměř nemožné udržet klienty v nastavené spolupráci a nabízené služby, které je již nikam neposunují,jsou už většinou odmítány. Špatná nebo žádná dostupnost návazných služeb často sráží klienty zpět do původního stavu. |
Monitoring and evaluation |
|
Has the impact of the implemented activity / project been measured and evaluated in any way? | Evaluace projektu probíhá prostřednictvím "mateřského" projektu MPSV společností INESAN, technikou řízených rozhovorů se sociálními pracovníky zapojenými do projektu a těmi, kteří zapojeni nebyli. Interní hodnocení probíhalo prostřednictvím Zpráv o bezdomovectví, které byly zpracovány sociálními pracovníky vždy 2 x ročně - k 30.6. a k 31.12. |
What findings have you encountered thanks the evaluation process? | Výsledky evaluace MPSV zatím nejsou známy. |
Media, promotion |
|
How was the communication with the media and what were the media outcomes? | Informace o projektu a sociální práci s osobami bez domova byly zveřejňovány v Hodonínských listech, sami sociální pracovníci pořádali přednášky, byli informováni starostové spádových obcí, v rámci workshopů pořádaných v rámci celé ČR sociální pracovníci prezentovali svoji dobrou praxi. Informace byly následně zveřejňovány ve Zpravodaji sociální práce, který vydávalo Ministerstvo práce a sociálních věcí. |
Partakers |
|
Name: | Město Hodonín |
Company number or other registration data: | 00284891 |
Address: | Masarykovo nám. 1 |
Web: | http://www.hodonin.eu |