• naše weby..
  • ..
  • .

Dobrá praxe Národní síť Zdravých měst

ŠVÝCARSKO: Kanton VAUD: Příměstský přírodní park

Rozrůstání městských aglomerací do širokého okolí s sebou nese řadu rizik a je palčivým problémem dneška. Pro přírodní oblasti v blízkosti velkých lidských sídel neexistoval specifický způsob ochrany, který by bral dostatečně v potaz specifika těchto území - proto byl ve Švýcarsku vytvořen nový způsob plošné ochrany přírody a krajiny, tzv. "příměstský přírodní park". Ten má být novým, účinnějším způsobem, jak definovat režim ochrany přírodního bohatství a zahájit novou formu územní správy. Příměstský přírodní park by měl vyzývat obyvatele nedalekého města k zodpovědnosti a zároveň povzbuzovat nejrůznější subjekty ze soukromé či veřejné sféry k účasti na udržitelném řízení parku. Samo označení "park" má vést ke zdůraznění jak přírodní, tak kulturní specifičnosti daného území a k využití jeho ekonomického, energetického i rekreačního potenciálu.


Basic information

Name of the city/town/region: ŠVÝCARSKO / Switzerland
Contact: Federální úřad pro životní prostředí, Kanton Vaud, město Lausanne
Organization: Federální úřad pro životní prostředí
E-mail: paerke@bafu.admin.ch
Subject: Ochrana přírody a biodiverzita
Sport, pohybové aktivity a místní rekreace

Description and outputs

Čeho se podařilo v rámci Vašich aktivit/projektů dosáhnout?

Příměstský přírodní park je území nacházející se v blízkosti oblasti s vysokou mírou urbanizace a je definován několika základními rysy:  rozprostírá se v okruhu 20 km od centra aglomerace, leží ve stejné nadmořské výšce jako přilehlá aglomerace a je snadno dostupný veřejnou dopravou. Přírodní příměstský park se rozkládá na ploše minimálně 6 km2 a je rozdělen na zónu centrální a zóny periferní.

Základními charakteristikami příměstského přírodního parku z hlediska ochrany přírody a krajiny je:

  • Posláním centrální zóny s rozlohou nejméně 4 km2 je ochrana přírody a krajiny. Přístup veřejnosti do této oblasti je regulován a neprobíhá zde žádná výrobní ani jiná lidská činnost (např. myslivost či rybaření).
  • Posláním periferní zóny je ochrana přírody a krajiny a její využití ve snaze zvýšit informovanost veřejnosti o problémech životního prostředí. Veškerá zemědělská či stavební činnost, která by toto nedotčené přírodní prostředí znehodnotila, je zakázána.

Were the implemented activities documented?

ANO

Všechny dokumenty související s jednotlivými etapami koncepce a vzniku parku jsou k dispozici na webových stránkách Federálního úřadu pro životní prostředí: http://www.bafu.admin.ch/paerke/04405/05793/index.html?lang=en

Start of activity: 29.10.2000
End of activity: 29.10.2020
Attachment
How was the activity funded?

Vícezdrojové financování: projekt byl financován jak z vnitřních, tak z vnějších zdrojů.

Jednotlivé institucionální složky veřejné správy (konfederace, kanton) podporují vznik příměstského přírodního parku nejen finančně, ale také poskytnutním pomoci v oblasti zemědělství či ekologie. Řídící orgán parku (obce, podniky, nevládní organizace) financuje 20% rozpočtu na projekt a poskytuje věcné dávky ve výši 15%.

Detailed schedule: Náklady projektu se pohybují v řádu několika stovek tisíc švýcarských franků

Recommendations and inspiration

What recommendations / advice can be deduced from the implementation of your activities and provided to other municipalities with a similar intention? Aby se příměstský přírodní park stal národně uznávaným parkem a získal značku «Park» a finanční dotace, musí splňovat určité požadavky: mezi ně patří zejména vysoká kvalita přírody a krajiny vyplývající z rozmanitosti původních rostlinných a živočišných druhů a jejich přírodních stanovišt, jedinečná krása památek, jedinečnost venkovské krajiny nebo tradiční architektury. Park by měl prokázat, že je pro region důležitý a atraktivní a že si vzhledem k jeho poslání zaslouží finanční pomoc. Jeho přírodní zóny by měly sloužit k poznávání přírody a celkovému zlepšování kvality života obyvatel města.

Risk, obstacles and positive moments in the implementation process

During the implementation of the activities / project, did you encounter an event that fundamentally affected the implementation? Nový typ územní správy přírodní oblasti, tzv. "příměstský přírodní park", přináší nový pohled na udržitelnost a územní rozvoj - umožňuje řídit jak hospodářský rozvoj, tak zachovávat přírodní zdroje aglomerace. Kromě toho je to také dobrý způsob, jak brzdit rozrůstání měst, omezit nápor na přírodu a zemědělství, poskytnout obyvatelům prostor k rekreaci a k navázání bližšího vztahu s přírodou. Tato forma územní správy se tedy pokouší sladit politiky životního prostředí s dalšími podstatnými odvětvovými politikami (politika energetická, hospodářská, turistická apod.). Řízení parku vyžaduje koordinaci těchto odvětvových politik a spolupráci se soukromými subjekty, které mají v okruhu parku své vlastní zájmy. Tento způsob řízení tedy umožňuje definovat nový režim ochrany přírodního dědictví a zároveň představuje novou podobu územní správy za účasti různých aktérů.

Media, promotion

How was the communication with the media and what were the media outcomes? Probíhal klasický marketing územního rozvoje kolem značky "Park" a zeměpisného názvu regionu.

Partakers

Name: Federální úřad pro životní prostředí a složky veřejné správy zapojené do realizace příměstského přírodního parku (např.: Město Lausanne)
Address: 2, rue des Asters, 1202 Genève
Web: http://www.equiterre.ch/
Detailně zpracované dobré praxe

ŠVÝCARSKO

/ další dobré praxe

Nejčtenější dobrá praxe z tématu