• naše weby..
  • ..
  • .

Dobrá praxe Národní síť Zdravých měst

Litoměřice: Online Pasport nemovitostí města vč. energetiky

Jednou z hlavních úloh místní samosprávy je i svědomitá správa majetku, kdy by na zhodnocování, údržbu a správu majetku měly být efektivně vynakládány dostatečné finanční prostředky. O tento přístup se snaží i v Litoměřicích, kdy byl pro majetek města zpracován Pasport nemovitostí propojující data a informace o technickém stavu nemovitostí (poslední doba rekonstrukce, obálka, konstrukce, sanita, apod.) s daty energetickými (spotřeba energie, měrná spotřeba, apod.). Daný pasport je doprogramován do online verze, kdy ve veřejně dostupné části jsou k dispozici základní informace o technickém a energetickém stavu každé nemovitosti a v části neveřejné pak podrobnější technické a energetické informace včetně navrhovaných opatření pro každou budovu. Pasport tak umožňuje:
- lepší plánování rozpočtu města, kdy jsou za veškerý majetek dostupné informace o potřebných financích na odstranění významné zanedbané údržby
- účinnější koordinaci při plánování jednotlivé investice (když se např. daný objekt energeticky renovuje, tak v rámci pasportu je zřejmé, jaká další neenergetická opatření je nutné provést v rámci dané renovace).
On-line verze Pasportu byla vytvořena v prostředí systému DATAPLÁN NSZM, který mají zdarma k dispozici členové asociace Národní síť Zdravých měst ČR. Nástroj byl zpracován ve spolupráci se Sdružením energetických manažerů a asociací Energy Cities v rámci projektu Mainstream the Covenant of Mayors in Member States.
more info about the municipality

Basic information

Name of the city/town/region: Litoměřice
Surname, firstname: Klusák Jaroslav
Organization: Město Litoměřice
E-mail: jaroslav.klusak@litomerice.cz
Phone: 773165574
Subject: Výkon veřejné správy vč. metod kvality a CSR
Energie; energetické úspory, využivání obnovitelných zdrojů

Description and outputs

Čeho se podařilo v rámci Vašich aktivit/projektů dosáhnout? V rámci tvorby pasportu byl v jednotné struktuře zmapován aktuální technický stav nemovitostí majetku města, tato data byla propojena s energetickými údaji o budově a technický stav rozčleněn do 5-ti základních kategorií (od výborného až po nevyhovující). Na základě tohoto hodnocení jsou pak vymezeny náklady na navrhovaná opatření na odstranění nevyhovujících stavů a zanedbané údržby a tyto finanční požadavky jsou navrhovány při tvorbě rozpočtu. V současné době je doprogramována online verze pasportu v prostředí systému DATAPLÁN NSZM, který mají zdarma k dispozici členové asociace Národní síť Zdravých měst ČR.
Were the implemented activities documented? ANO, samotná struktrura pasportu nemovitostí je součástí prostředí Dataplan.
Start of activity: 01.01.2015
Attachment

Budget

What were the financial costs of carrying out the activity? [tis. Kč] 400
How was the activity funded? Část i) tvroba pasportu nemovitostí (struktura, naplnění daty za budovy majetku města Litoměřice) byla podpořena v rámci projektu READY 21 z Programu švýcarsko-české spolupráce; část ii) programování online systému v prostředí Dataplán hrazena z vlastních prostředků města Litoměřice a NSZM.
Detailed schedule: Finanční náklady byly vynaloženy: i) na tvrobu pasportu nemovitostí (struktura, naplnění daty za budovy majetku města Litoměřice) ve výši 310 tis. Kč; ii) na programování online systému v prostředí Dataplán ve výši cca 90 tis. Kč.

Recommendations and inspiration

What recommendations / advice can be deduced from the implementation of your activities and provided to other municipalities with a similar intention? Vhodné je strutkuru pasportu nemovitostí diskutovat jak s externími experty, tak i s dotčenými odbory, či útvary MÚ. Důležité je také propojení pasportu s ostatními podobnými nástroji v online podobě, kdy např. pro město Litoměřice bylo vhodné propojení se softwarem energetického managementu e-manažer, tzn. základní charakteristika budov, vč. energetických dat se do pasportu ""přetahuje"" z tohoto softwaru. Jako základní struktura pasportu, která pak může být pro každé město upravena dle potřebné struktury majetku, či navazujících softwarů může sloužit přiložený vzor pasportu.

Risk, obstacles and positive moments in the implementation process

During the implementation of the activities / project, did you encounter an event that fundamentally affected the implementation? Významně ovlivnila proces tvorby pasportu skutečnost, že za některé objekty nebyla k dispozici veškerá projektová dokumentace (především starší výstavba, či rekonstrukce, která neumožnila úplně přesně zhodnotit např. skladby vybraných konstrukcí). Taktéž bylo velmi náročné objektivně a transparentně zhodnotit technický stav jednotlivých objektů, respektive jejich částí (konstrukce, sanita, výplně, apod.).

Monitoring and evaluation

Has the impact of the implemented activity / project been measured and evaluated in any way? Z pasportem nemovitostí se začíná pracovat jako s podkladem pro systematické plánování a tvorbu rozpočtu města a renovace majetku, kdy je možné rámcově určit, které budovy jsou v následujícím časovém horizontu prioritní z hlediska renovace a jakou částku je tedy nezbytné v rozpočtu alokovat. Přínosem je tedy to, že se na majetku neprojeví zanedbaná údržba v takové míře jako bez pasportu a že rekonstrukce budou řešeny koordinovaně.V tuto chvíli však nelze kvantifikovat a měřit.
What findings have you encountered thanks the evaluation process? Bude měřeno až po delší době práce s pasportem nemovitostí, např. zvýšením hodnoty majetku města, či zlepšením technického stavu budov města.
Do you plan to further develop/maintain the activity/project? V pasportizaci bude dále pokračováno, v současné době je dokončována onilne verze a propojení se systémem energetického managementu e-manažer. Jako další krok se zvažuje rozšíření pasportu nemovitostí o modul pro veřejné komunikace, které má město v majetku.

Media, promotion

How was the communication with the media and what were the media outcomes? Vzhledem k tomu, že pasport je poměrně novým nástrojem, který ještě není plně etablován a začleněn do struktury městkého úřadu, nebyl plně prezentován veřejně. První prezentace se plánují na 5. ročníku česko-slovenské konference INSPIRUJME SE… udržitelností dne 15.2.2017 v Praze a na Tematické sekci Zdravých měst ČR 22.2.2017 v Praze.

Partakers

Name: Město Litoměřice
Company number or other registration data: 00263958
Address: Mírové náměstí 15/7, 412 01 Litoměřice
Web: https://www.litomerice.cz

Another partakers

Název:PORSENNA o.p.s.
IČO nebo jiný registrační údaj:27172392
Adresa:Michelská 18/12a, 140 00 Praha 4
Web:https://www.porsennaops.cz

Name:

E c o n n e c t , o.s.
Company number or other registration data:15269477
Address:Puškinovo náměstí 5, 160 00 Praha 6
Web:https://www.ecn.cz
Publicita OPZ - DobráPraxe Příklad byl zpracován za finanční podpory Evropského sociálního fondu a Operačního programu Zaměstnanost.
Detailně zpracované dobré praxe

Litoměřice

/ další dobré praxe

Nejčtenější dobrá praxe z tématu