Nový Jičín: Participativní rozpočet města v evropském projektu mladých
Novojičínský participativní rozpočet posloužil jako nástroj pro mezinárodní projekt. Ve workshopu v rámci programu Erasmus+ jej využili studenti Mendelovy střední školy a spolu se svými zahraničními kolegy-studenty na něm testovali participaci "naživo".
Basic information
Name of the city/town/region: | Nový Jičín |
---|---|
Surname, firstname: | Hrdličková Lucie |
Organization: | město Nový Jičín |
E-mail: | lucie.hrdlickova@novyjicin.cz |
Phone: | 556768232 |
Subject: | Komunikace mezi veřejnou správou, občany a dalšími subjekty, participace Kvalita a prostupnost vzdělávání; inovativní aktivity škol; poradenství pro rodiče |
Description and outputs |
|
Čeho se podařilo v rámci Vašich aktivit/projektů dosáhnout? | Projekt podpořil povědomí studentů o dění v místě, kde žijí a možnostech se do tohoto dění aktivně zapojit. Zároveň umožnil aktivní diskusi a sdílení zkušeností napříč několika evropskými zeměmi. Město Nový Jičín tuto aktivitu velmi rádo podpořilo a poskytlo studentům pro nácvik městský participativní rozpočet - nástroj, který se již v praxi pro komunikaci s občany osvědčil. |
---|---|
Describe the main purpose / aim of your activity / project. What were its side effects or secondary results? | Cílem aktivity bylo přiblížit studentům z ČR, Norska, Španělska a Estonska principy fungování participativního rozpočtu města na konkrétním příkladu zkušenosti Zdravého města Nový Jičín. Aktivita proběhla v rámci mezinárodního projektu ""Political Engagement and Participatory Budgeting"", v němž byla ČR zastoupena novojičínskou Mendelovou SŠ. Tato škola začátkem roku 2021 zrealizovala online setkání studentů z uvedených evropských zemí. Zde proběhl modelový trénink zapojování veřejnosti prostřednictvím participativního rozpočtu. Týdenní workshop probíhal s ohledem na aktuální opatření napříč Evropou online. Studenti rozdělení do 4 pracovních skupin spolupracovali s radnicí a využili pro participativní rozpočtování reálné podklady z webu města. Postupovali přesně tak, jako skuteční předkladatelé projektů, které mají zlepšit život ve městě. Studentské týmy zpracovaly své náměty do formuláře pro participativní rozpočet a následně je odprezentovali na online setkání. Studenti dále hlasovali o vítězných projektech a v neposlední řadě obdrželi zpětnou vazbu ke svým projektům z hlediska souladu s podmínkami participativního rozpočtu, realizovatelnosti a udržitelnosti. |
Were the implemented activities documented? | ANO Videoreportáže na webu TV Polar Tisková zpráva na webu školy Facebook školy Facebook Zdravého města |
Start of activity: | 01.02.2021 |
End of activity: | 01.02.2021 |
Attachment | |
How was the activity funded? | projekt EU |
Detailed schedule: | Nespecifikováno (spolupráce bez finanční účasti města) |
Recommendations and inspiration |
|
What recommendations / advice can be deduced from the implementation of your activities and provided to other municipalities with a similar intention? | Osvědčila se nám spolupráce města se školami. V případě SŠ je ideální zaměřit se zejména na školy, které jsou oborově zaměřeny na oblast veřejné správy. V oblasti participace může město žákům a studentům poskytnout cenný pohled z praxe, naučit je přemýšlet o místě, kde žijí a zprostředkovat jim možnost se do rozhodování o rozvoji jejich města zapojit. Doporučujeme vyčlenit si více času na projekty a aktivity, u kterých nejsme hlavními realizátory, ale jsme spolupracujícími partnery, poradci, konzultanty - může se stát, že někdo jiný realizuje projekt, který bude mít větší dopad než kdybychom sami realizovali třeba jen dílčí aktivitu s podobným cílem. |
Describe the main strengths of your activity / project during its realization? | Aktivity měly původně probíhat prezenčně, nakonec se ale s přihlédnutím ke covidovým opatřením konaly online - vše ale fungovalo bez problému a bylo znát, že současná generace studentů na tento způsob fungování rychle přivykla. Komunikace probíhala v angličtině. Pro všechny zapojené bylo zároveň příjemné a přínosné i zjištění, že ač jsme z různých kouzů Evropy, máme ve výsledku podobné potřeby a požadavky na místo, kde žijeme, pracujeme a trávíme volný čas. |
Monitoring and evaluation |
|
Has the impact of the implemented activity / project been measured and evaluated in any way? | Evaluace a monitorování je v kompetenci realizátora projektu, který sleduje naplnění indikátorů. |
Do you plan to further develop/maintain the activity/project? | Ano, se studenty plánujeme dále pracovat v rámci středoškolských studentských fór. |
Media, promotion |
|
How was the communication with the media and what were the media outcomes? | Reportáž s regionální TV Polar, webové a FB stránky, Novojičínský zpravodaj |
Attachment: | Sken Článku Novojičínský zpravodaj 03/21 PDF (104 kB) |
Partakers |
|
Name: | Mendelova střední škola, Nový Jičín, příspěvková organizace |
Company number or other registration data: | 00845027 |
Address: | Divadelní 138/4, 741 01 Nový Jičín |
Web: | https://www.mendelova-stredni.cz/ |
Another partakers |
|
Název: | Město Nový Jičín |
IČO nebo jiný registrační údaj: | 00298212 |
Adresa: | Masarykovo nám. 1/1, 741 01 Nový Jičín |
Web: | https://www.novyjicin.cz/ |
Name: | Partneři mezinárodního projektu (Norsko, Špnělko, Estonsko) |