Třebíč: Třebíč na kole - optimalizace cyklotras i městský cyklookruh
Cílem projektu „Optimalizace sítě cyklotras, městský cyklookruh a integrační opatření pro cyklisty v Třebíči“ bylo udělat město pro cyklisty bezpečnější, příjemnější a podpořit využití kola pro mnohem více lidí. Vznikl nový MĚSTSKÝ CYKLOOKRUH, který propojuje přírodně atraktivní území s dalšími zajímavostmi, řada opatření nově přímo v ulicích. Díky nim je možné se na kole dostat bezpečněji do školy i do zaměstnání, za zábavou, kulturou, sportem, nebo do obchodu pro menší každodenní nákupy.
Basic information
Name of the city/town/region: | Třebíč |
---|---|
Contact: | Mgr. Ivana Cahová |
Organization: | Město Třebíč |
E-mail: | ivana.cahova@trebic.cz |
Phone: | 568896240 |
Subject: | Plánování a systémová dopravní řešení v místě a regionu, vč. systému parkování Pěší a cyklistická doprava (vč. dalších typů nemotorové dopravy) |
Description and outputs |
|
Describe the main purpose / aim of your activity / project. What were its side effects or secondary results? | Cílem projektu „Optimalizace sítě cyklotras, městský cyklookruh a integrační opatření pro cyklisty v Třebíči“ bylo udělat město pro cyklisty bezpečnější, příjemnější a podpořit využití kola pro mnohem více lidí. Vedle úprav současných značených cyklotras Klubu českých turistů a vytvoření nového MĚSTSKÉHO CYKLOOKRUHU, který propojuje přírodně atraktivní území s dalšími zajímavostmi, vznikly nově i opatření přímo v ulicích. Díky nim je možné se na kole dostat bezpečněji do školy i do zaměstnání, za zábavou, kulturou, sportem, nebo do obchodu pro menší každodenní nákupy. Současně tato opatření navazují i na zmíněné cyklotrasy a cyklookruh, aby je každý mohl využít pro své individuální potřeby. Navrhované řešení zásadním způsobem mění přístup ke všem skupinám uživatelů jízdních kol v Třebíči z hlediska dopravy, rekreace a turistiky, aniž by současně docházelo k zásadním změnám v přerozdělování prostoru pro dopravu jinou. Jedná se pouze o úpravy v podobě opatření nestavebního charakteru - dopravní značení a zařízení. Smyslem řešení je nabídnout taková opatření, aby byli obyvatelé i návštěvníci dostatečně motivováni pro častější využití jízdního kola.Pro samotné cyklisty se zlepšuje orientace v prostoru nejen z hlediska cílů a směrů jízdy (směrové značení, tj. kudy projíždět městem a jeho okolím), ale nově se zdůrazňuje i orientace přímo v dopravním prostoru. Dopravní značení se umisťuje z hlediska bezpečnosti provozu (být informován, vidět, předvídat a orientovat se).Pro ostatní uživatele, zejména řidiče motorových vozidel, to znamená vyšší viditelnost cyklistů v prostoru, tj. zvýraznění jejich potenciální trajektorie pohybu (být viděn / předvídat, kde se může cyklista objevit).Cyklistická opatření jsou vzájemně propojená a dávají při průjezdu územím díky své kontinuitě smysl jako celek. |
---|---|
Is the activity related to any of your strategical document? | Generel Cyklodopravy |
Were the implemented activities documented? |
Projektová dokumentace: „Optimalizace sítě cyklotras, městský cyklookruh a integrační opatření pro cyklisty v Třebíči“ |
Start of activity: | 01.07.2021 |
End of activity: | 01.09.2022 |
Budget |
|
What were the financial costs of carrying out the activity? | [tis. Kč] 4 787 |
How was the activity funded? | Město Třebíč: 3 753 164,70 Kč SFDI: 383 946,-- Kč Kraj Vysočina: 650 000,-- Kč |
Recommendations and inspiration |
|
What recommendations / advice can be deduced from the implementation of your activities and provided to other municipalities with a similar intention? | Důkladná příprava projektové dokumentace, hodně trpělivosti při projednání se všemi dotčenými orgány, intenzivní komunikace s veřejností. |
Risk, obstacles and positive moments in the implementation process |
|
Describe the main strengths of your activity / project during its realization? | Město pro cyklisty bezpečnější, příjemnější a podpora využití kola pro mnohem více lidí. |
Describe the main weaknesses of your activity / project during its realization? | Neznalost řidičů nového dopravního značení pro cyklisty ve městě. |
During the implementation of the activities / project, did you encounter an event that fundamentally affected the implementation? | Odvaha vedení města realizovat takto rozsáhlý projekt v rámci celého území byla oceněna Cenou Víta Brandy - zvláštní cena za opatření pro cyklisty. Rozsáhlost projektu a vzájemná provázanost jednotlivých opatření byla důvodem pro přidělení finančního příspěvku 650 000,-- Kč z Kraje Vysočina. |
Monitoring and evaluation |
|
Has the impact of the implemented activity / project been measured and evaluated in any way? | Pouze hodnocení v rámci města: zvýšený počet uživatelů jízdních kol a jejich žádosti o rozšíření opatření i na další místa v rámci města. |
Do you plan to further develop/maintain the activity/project? | Vytvořeny podmínky pro další projekty udržitelné mobility (sdílená kola), stavební řešení některých nepříznivých míst, při projektování nových dopravních staveb zohlednění provozu cyklistů |
Media, promotion |
|
How was the communication with the media and what were the media outcomes? | Vytvoření informačního a edukativního webu; informace na webu města a sociálních sítích města; v Třebíčském zpravodaji. |
Partakers |
|
Name: | KASKA s.r.o. |
Company number or other registration data: | 26080966 |
Address: | Prostřední 3, 370 04 České Budějovice |
Another partakers |
|
Název: | Syrový - dopravní ateliér, s.r.o. |
Adresa: | Bruselská 266/14, 120 00 Praha 2 |
Name: | Kraj Vysočina |
Company number or other registration data: | 70890749 |
Address: | Žižkova 57, 587 33 Jihlava |
Name: | Státní fond dopravní infrastruktury |
Company number or other registration data: | 70856508 |
Address: | Sokolovská 1955/278, 190 00 Praha 9 |